Komu służy wycena wartości firmy i jaki jest jej cel?- Wycena wartości służy różnym jednostką w zależności od celu jest przygotowania. Dla udziałowcy chcącego sprawdzić efektywność zarządzania kadry managerskiej będzie ona pełniła funkcję kontrolną, natomiast dla udziałowca którego celem jest sprzedaż udziałów będzie ona pełniła funkcję informacyjną. Jednak w przypadku gdy udziałowiec już ma potencjalnego klienta- inwestora strategicznego to będziemy mieli do czynienia z funkcją cenotwórczą.

Wartość firmy jest różna w zależności od nabywcy. Wartość, a cena firmy to dwa różne terminy, które związane są z tą samą transakcją. Wartości firmy należy postrzegać jako oczekiwaną wartość, natomiast cena jest kwotą którą otrzymamy po przeprowadzeniu transakcji.

Cena transakcji jest wynikiem negocjacji między sprzedającym i nabywającym. Dlatego tak ważny jest proces wyceny, ponieważ w jego trakcie właściciele firmy i konsultant wyceniający firmę zbierają argumenty świadczące o jak najwyższej wartości firmy. Dzięki temu mogą one zostać przytoczone i podparte danymi statystycznymi i dokumentami historycznymi w trakcie prowadzenia negocjacji.

Dlatego też odpowiedz na pytanie: Komu służy wycena wartości firmy i jaki jest jej cel? jest w dużym stopniu uzależniona od celu przygotowania wyceny firmy.

Wyceny przedsiębiorstw mogą posłużyć następującym celom: 

  1. Transakcja kupna-sprzedaży: wartość otrzymana w procesie wyceny jest najwyższą wartością jaką powinien być w stanie zapłacić nabywca. Wycena firmy powinna odzwierciedlać realną wartość przedsiębiorstwa.
  2. Pierwsze oferty publiczne (IPO):  wycena powinna zostać przygotowana w wersji dwu etapowej:  teasera- informacji sprzedażowej (której celem jest zachęcenie inwestora do dokładnej analizy) i kompletnej wyceny (prezentującej dokładnie możliwości rozwoju i budowania wartości dla udziałowców). Wycena ma na celu uzasadnienie ceny po której akcje będą sprzedawane w trakcie pierwszej oferty publicznej.
  3. Systemy motywacyjne dla managerów: wprowadzając strategię budowania wartości firmy kadra managerska powinna być motywowana poprzez ocenę ich efektywności działań w perspektywie wzrostu wartości firmy.
  4. Podjęcie decyzji strategicznych na temat przedsiębiorstwa tj. decyzja o wprowadzeniu strategii tworzenia wartości firmy lub wprowadzeniu jakiejkolwiek strategii jeżeli jeszcze taka nie została przygotowana.
  5. Ocena zdolności kredytowej przedsiębiorstwa: wyceniana przez rzeczoznawców majątkowych wycena aktywów trwałych lub wycena wartości zawartych kontraktów mogą posłużyć jako zabezpieczenie kredytu.
  6. Wniesienie przedsiębiorstwa aportem do innej spółki: na przykład w sytuacji gdy jedna firma kupuje inną firmę i chce uwzględnić jej wartość w swoim sprawozdaniu finansowym.
  7. Wycena spółek giełdowych
  8. Zbudowanie portfela inwestycyjnego 
  9. Porównanie kilku spółek (2)

Autor opracowania: Komu służy wycena wartości firmy i jaki jest jej cel?, jest:

Marek B. Krzymiński

(1)- Wycena biznesu w praktyce (metody i przykłady) pod redakcją Marka Panfila

(2)- Metody wyceny spółki, perspektywa klienta i inwestora, Praca zbiorowa pod redakcją Marka Panfila i Andrzeja Szablewskiego, wydawnictwo Poltext