Biznes plan Sobótka to nazwa kolejnego projektu parku handlowego dla którego opracowaliśmy biznes plan. Biznes plan jest najważniejszym dokumentem, dokumentem przewodnim w procesie pozyskania kredytu. Biznes plan zawiera wszystkie najważniejsze informacje na temat inwestycji, założeń technicznych (budowlanych) oraz finansowych. Przygotowana dokumentacja pokazuje realną sytuację finansową Inwestora przed rozpoczęciem inwestycji i podczas realizacji. Przy okazji opracowania biznes planu warto zastanowić się nad pozyskaniem kredytu dla potrzeb realizacji projektu.

Aby lepiej przygotować się na rozmowę z bankiem warto przeanalizować następujące punkty:

  1. Rodzaj finansowania: kredyt inwestycyjny, kredyt obrotowy lub inny rodzaj kredytu.
  2. Wartość wkładu własnego/wartość kredytu.
  3. Forma zabezpieczenia kredytu: hipoteka, poręczenie majątkowe prywatne, poręczenie innej spółki lub inne.
  4. Warunki cenowe/czasowe finansowania.
  5. Warunki uruchomienia pierwszej/kolejnych transz kredytu.
  6. Źródło spłaty kredytu: jakie jest pochodzenie kapitału potrzebnego na spłatę kredytu.
  7. Termin spłaty kredytu/etapowość spłaty kredytu/forma spłaty kredytu.
  8. Wskaźniki finansowe regulujące możliwość i czasowość uruchomienia kredytu.
  9. Inne ograniczenia działalności spółki: zobowiązania które nakłada instytucja finansująca na Inwestor np. zobowiązanie do nie zaciągania innych zobowiązań finansowych.
  10. Inne zapisy znajdujące swoje odzwierciedlenie w umowie kredytowej np.: kwestie przewalutowania, wykorzystania rezerwy na projekcie, sposobu kontroli procesu budowy i inne kwestie organizacyjne.

Informacje na temat oczekiwań Inwestora w zakresie wymienionych powyżej 10 punktów powinny znaleźć swoje odzwierciedlenie w biznes planie. W ten sposób Inwestor wskazuje na co może się zgodzić w trakcie pozyskania finansowania. Oczywiście przedstawione parametry finansowania powinny być początkiem do rozpoczęcia negocjacji z instytucją finansującą.