Strategia rozwoju V-druk drukarnia to jedno z najtrudniejszych zleceń zrealizowanych w trakcie prowadzenia działalności konsultingowej. Branża drukarska charakteryzuje się bardzo niskimi marżami spowodowanymi bardzo silną konkurencją która wyrasta do poziomu kanibalizmu. Konkurencji praktycznie wygryzają sobie zlecenia nawet kosztem najniższych możliwych marż. Pytanie brzmi czy klienci tego oczekują? Czy najniższa marża nie jest jedynie sposobem dotarcia do wąskiej i bardzo specyficznej grupy klientów, a klienci oczekujący wysokiej jakości nawet po wyższej cenie znajdują się „w innym pokoju” o którym konkurencja na rynku drukarni jeszcze nie wie?

Strategia rozwoju i marketing

Ważną częścią strategii rozwoju jest budowanie relacji z klientami (perspektywa modelu Balanced Scorecard). Co w przypadku gdy biznes firmy dla której opracowywana jest strategia polega na budowaniu relacji z klientami? Drukowanie materiałów promocyjnych ma na celu przyciągnięcie uwagi, pobudzenie wyobraźni, prezentowanie firmy, zaoferowanie produktu, budowanie wiarygodności i ostatecznie sprzedaż. Cały ten cykl można nazwać budowaniem relacji. Otóż w tym przypadku należy doprowadzić do perfekcji sposób budowania relacji z klientami drukarni, aby oni sami chcieli polecać usługi swoim znajomym.

Podstawowym celem spółki były opracowanie metody budowania relacji z klientami! Spółka wyróżnia się poprzez nawiązywanie bezpośredniego kontaktu z zamawiającym. Utrzymanie tych relacji skutkuje kolejnymi zleceniami. Marketing relacji to coś więcej niż kolejny znajomy na profilu facebookowym lub klient który oczekuje najniższej ceny za produkt. Marketing relacji to coś czym mogą szczycić się firmy rodzinne. Przygotowana strategia rozwoju miała na celu rozwój właśnie w tym obszarze.