Tworzenie nowych pomysłów to temat który jest bezpośrednio związany ze strategią rozwoju. W tym tygodniu poświeciliśmy tej tematyce newsletter. Skąd czerpać nowe pomysły? To pytanie zadaje sobie prawie każdy członek kadry zarządzającej. Odpowiedz jest bardzo prosta, ponieważ można ją podsumować w czterech słowach: kojarzenie, kwestionowanie, obserwowanie i eksperymentowanie. 

Poniżej trochę dokładniej opiszemy każdym z nich.

1. Kojarzenie: dobra wyobraźnia i umiejętność dostrzegania analogii bardzo pomaga w łączeniu informacji z rynku z kompetencjami firmy. W ten sposób możemy ulepszyć istniejącą ofertę, wyznaczyć nowy segment klientów, dostosować metody promocji do  klientów i wykonać wiele innych ulepszeń. Przywołując swoje i swoich pracowników doświadczenia warto zadać sobie następujące pytania: jak zmieniają się potrzeby naszych klientów? Jak dostosować strukturę aktywów i kompetencje pracowników, aby spełnić te potrzeby? Jak zbudować wizerunek firmy wśród posiadanych i nowych klientów? itd.

2. Kwestionowanie: w wielu firmach funkcjonuje podejście mówiące, że bardzo dobre jest wrogiem dobrego. Często tak bardzo jesteśmy przywiązani do swoich nawyków, że odrzucamy postęp. Dlatego też strategia rozwoju jest wrogiem każdego pracownika! Dopiero jeżeli zaczniemy kwestionować aktualny sposób funkcjonowania firmy, czyli np. strukturę organizacyjną, formę wykonywania pracy, sposób zdobywania nowych klientów, metodę rozliczenia kosztów itd. możemy dojść do wniosku, że sposób w jaki działamy był dobry 5 lub 10 lat temu, a w dzisiejszej scenerii rynkowej jest całkowicie nie dopuszczalny. Warto zadać sobie następujące pytania: dlaczego w taki sposób prowadzimy biznes? Czy efekty naszej pracy są zadowalające? Czy nasza konkurencyjność jest atrakcyjna dla naszych klientów? Znajdź powody dlaczego aktualny sposób działania firmy jest zły a następnie przekształcić w plan zmian.

3. Obserwowanie: obserwujmy naszych klientów, dostawców, konkurentów i wszystkie inne jednostki, które uczestniczą w tworzeniu naszego modelu biznesowego. Ostatecznie zależy nam na poprawie wartości naszej oferty w rozumieniu klienta. Czy zgadzasz się z tymi stwierdzeniami? Ile czasu w ciągu miesiąca lub kwartału poświęcasz na obserwowanie/analizowanie tych wszystkich jednostek? Poprzez obserwowanie rynku lepiej przygotujesz się na sytuacje, które mogą nadejść w przyszłości. Zadaj sobie następujące pytania: co zrobimy gdy stracimy trzech kluczowych klientów? Jak przejęcie głównego dostawcę przez inwestora zagranicznego wpłynie na formę prowadzenia działalności? Czy jesteś w stanie zaobserwować zmiany, które wywołają takie sytuacje?

4. Eksperymentowanie: jeżeli firma nie eksperymentuje to znaczy, że nie chce się rozwijać. Popełnianie błędów jest elementem rozwoju i eksperymentowania. Musisz być przygotowany na taką sytuację. Sam twórz nowe inicjatywy i zachęcaj swoich pracowników do eksperymentowania, oczywiście po wcześniejszym przedyskutowaniu pomysłu z Tobą.