Ptak a strategia rozwoju

Zakład o ptaka, czyli inaczej o rozwoju (strategia rozwoju firmy). Często zastanawiamy się nad sensem przygotowania planów rozwoju firmy. Paradoks jest taki, że każdego dnia w naszym prywatnym życiu tworzymy takie plany zapominając o ich ważności. Przenieśmy prywatne nawyki na płaszczyznę biznesu. W tym celu posłużę się bardzo prostym przykładem, który jest zaczerpnięty z książki pt.: „Nie nauczysz dziecka jazdy na rowerze podczas prelekcji„, napisanej przez Davida H. Sandlera. Oto i on:

Otrzymujesz zadanie, aby powiesić pustą ptasią klatkę w swoim domu w kuchni. Klatka musi pozostać pusta- bez ptaka przez 30 dni! Jest to warunek wygrania zakładu. Przy czym jest jeden warunek- nie możesz powiedzieć nikomu, dlaczego trzymasz pustą klatkę! Co się dzieje?

  1. Twoja rodzina zauważyła klatkę wiszącą w kuchni, lecz nie będzie chciała od razu pytać o nią. Prawdopodobnie wszyscy przyjmują wyczekiwaną postawę.
  2. Znajomi odwiedzają Ciebie w domu i w końcu pada pytanie: gdzie jest ptak?
  3. Ty odpowiadasz: Nie ma!
  4. Spoglądają dziwnie, ale nie mogą kontynuować tematu brakującego ptaka.
  5. Odwiedzają Ciebie kolejni goście wiec dla świętego spokoju przykrywasz klatkę. Pojawiają się jednak kolejne pytania…
  6. Po trzech tygodniach wydaje się że wygrana jest już blisko.
  7. Rodzina jednak zwołuje naradę wojenną. Wniosek jest jeden: wygląda na to że Tata/Mama chce mieć ptaka. Chodźmy do sklepu, aby go w końcu kupić.

Pewnego pięknego dnia wracasz z pracy i nie wierzysz własnym oczom: w klatce siedzi PTAK!

Pytanie: jaki jest morał z tej historii? Bardzo prosty!!!

  1. Zdecyduj czego chcesz (to nasz ptak)
  2. Stwórz plan (to klatka)
  3. Przyjmuj zakłady kiedy osiągniesz swój cel. To tylko kwestia czasu!

Oznacza to również, że w momencie gdy wyznaczasz:

  1. Wizję rozwoju firmy.
  2. Określasz cele długi i krótko terminowe.
  3. Wyznaczasz działania realizujące cele, harmonogram, budżet, odpowiedzialności i efekty ekonomiczne realizacji celu.

Nastawiasz siebie i swoich pracowników na swój cel- PTAKA. Macie jeden spójny plan, a co ważniejsze wspieracie siebie w jego realizacji. Koncentracja na celach zwiększa skuteczność rozwoju, bezpieczeństwo funkcjonowania firmy i poprawia wizerunek jednostki na rynku. Cele mogą być związane ze wzrostem przychodów i zysków, usprawnienie pracy w firmie, rozwojem produkcji i lub inne cele dostosowane do potrzeb.

Co w takiej sytuacji należy zrobić? Wyznaczyć kierunek swojego rozwoju! 

Zapoznaj się z naszą ofertą opracowania strategii rozwoju firmy: Więcej>>

 

 

1 Comment

Comments are closed.