Metody wyceny przedsiębiorstwa- wprowadzenie

METIS GROUP » Twój doradca finansowy mówi » Metody wyceny przedsiębiorstwa- wprowadzenie

Metody wyceny przedsiębiorstwa- wprowadzenie

Metody wyceny przedsiębiorstwa- wprowadzenie, istnieje bardzo dużo metod wyceny przedsiębiorstw. Metody  zostały podzielone na sześć grup: majątkowe, dochodowe, mieszane, porównawcze, kreowania wartości i opcji. 

Najważniejszymi strumieniami rozwoju metod wyceny przedsiębiorstw była wycena metodą majątkową i dochodową. Metoda majątkowa polega na rynkowym oszacowaniu wartości wszystkich składników majątku, natomiast nurt dochodowy wyznacza wartość na podstawie zdolności firmy do generowania dochodów. 

Tabela: Metody wyceny przedsiębiorstw

Metoda Majątkowa Metoda Dochodowa Metoda MieszanaMetoda Porównawcza-rynkowaMetoda Kreowania wartości Opcje 
1. Księgowa 1. Zdyskontowanych przepływów pieniężnych 1. Szwajcarska 1. Mnożnikowe (Cena/zysk, Cena/sprzedaż, Cena/EBITDA itd.)1. Ekonomiczna wartość dodana (EVA)1. Black i Scholes
2. Skorygowanych aktywów netto 2. Zdyskontowanych zysków 2. Berlińska 2. Inne mnożniki (WP/EBITDA, WP/OCF itd.)2. Zysk ekonomiczny (economic profit)2. Opcje inwestycyjne 
3. Wartości likwidacyjnej 3. Zdyskontowanych dywidend3. Stuttgarcka3. Mnożniki używane do wyceny firm internetowych (cena/sprzedaży, cena/liczba subskrybentów, cena/liczba odwiedzin itd.)3. Cash Value Added (CVA)3. Rozwój projektu
4. Wartości odtworzeniowej4. Metoda APV4. UEC
4. CFROI

Źródło: Opracowanie własne na podstawie literatury naukowej 

EBITDA

WP

Właściciel firmy chcący przeprowadzić wycenę firmy powinien wiedzieć, że wycena jest sztuką. Najważniejsza w wycenie jest interpretacja jej wyników, przedstawiona w odniesieniu do aktualnego otoczenia biznesowego. Wycena ma charakter interdyscyplinarny, co oznacza, że osoba wyceniająca powinna mieć wiedzę na temat: zarządzania strategicznego, finansów, statystyki, marketingu, rynku i rachunkowości. 

Niestety podejmując się wyceny nie można przewidzieć skutków wynikających ze zmian koniunkturalnych, politycznych, struktury konkurencji, zmian kadrowych itd. (czynniki mikro- i makroekonomiczne). Ostatni kryzys wymusiła zmiany założeń wzrostu wartości firm przez udziałowców. 

Inne publikacje:

Nowe biuro METIS GROUP ul. Polska

Nowe biuro METIS GROUP

Zapraszamy do nowego biura METIS GROUP sp. z o.o. na ul. Polska 15, 60- 595 Poznań. Nowe biuro, ale …

Metody wyceny przedsiębiorstwa- wprowadzenie

Metody wyceny przedsiębiorstwa- wprowadzenie

Metody wyceny przedsiębiorstwa- wprowadzenie, istnieje bardzo dużo metod wyceny przedsiębiorstw. Met…

Wycena metodą dochodową

Wycena metodą dochodową- Zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF) 

Wycena metodą dochodową- Zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF) – Metoda dochodowa …

Komu służy wycena wartości firmy i jaki jest jej cel?

Komu służy wycena wartości firmy i jaki jest jej cel? Wycena wartości służy różnym jednostką w zależ…

METIS GROUP sp. z o.o. Zewnętrzny Dyrektor Finansowy 1

Folder Zewnętrzny Dyrektor Finansowy METIS GROUP

Folder Zewnętrzny Dyrektor Finansowy METIS GROUP został przygotowany z myślą o klientach którzy chcą…

Wycena firm | METIS GROUP

Metody majątkowe wyceny przedsiębiorstw

Metody majątkowe wyceny przedsiębiorstw zakładają, że przedmiotem wyceny są poszczególne składniki m…